søndag den 5. januar 2014

Jeg har `noget´ med farver

Hvis der er noget der virkelig kan irritere mig, så er det når ting ikke passer sammen. Ganske vist er der mange måder at matche på, men her i skoven hvor jeg bestemmer, har jeg alligevel mine idéer.



Her skal der helst farvekoordineres, ikke kynisk, men så man ikke får ondt i øjnene. Der hvor man bor, skulle der jo gerne være smukt og rart at være.


Jeg holder meget af at omgive mig med ting, gerne en hel masse, men vil ikke betegne mig selv som samler. Dog kan jeg kun sjældent lade være med at samle de smukke ting op, som jeg møder på min vej.



På billederne her er således et udpluk af de ting, vi har stående rundt omkring i vindueskarmene. Jeg flytter altid rundt, henter en vase her og låner et lys der. Sådan ændrer arrangementet sig.



Lige nu er der ikke garneret med blomster, men ellers har vi altid en buket eller to stående. Det behøver ikke være noget særligt - blot et par stilke eller noget fra haven.



Langt de fleste af tingene har ikke kostet noget særligt. Måske har de endda været helt gratis. Det er ting jeg har fundet ved marskandisere, i Ikea, fået forærende eller måske blot fisket op af en container.



Tag for eksempel min lille samling af flade hinkesten. De er fra Holmegaard, og er samlet gennem mange år. De er alle blot fra rundt omkring, og har aldrig kostet mere end tyve kroner.



Gennem årene er min hinkestensamling støt vokset. Indtil forleden har de hængt i vores vinduer, som en lang regnbue fra hvid mod helt mørkeblå. Sådan ser de også smukke ud.


15 kommentarer:

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - har du nogen sinde tænkt på også at starte et forlag. Så kunne du jo også udgive bøger. Blot en idé Kh Claus

Jette sagde ...

Hej Mathias.Smukke vindueskarme med de dejligste farver.Er vild med dine blå ting.
kan godt li at du ikke kalder dig samler........men nogle ting har du da fået samlet sammen.
Vil da også lige sige at jeg var vild med dit forrige indlæg......sikken en farverigdom i din have.Har selv lige lavet et blomsterindlæg fra forårs og sommeren sidste år......men det kan slet ikke måle sig med dit.
Rigtig god søndag til dig knus Jette

Dorthe Jensen Bach sagde ...

Kære Mathias. Jeg har det fuldstændig ligesom dig. Jeg kan simpelthen ikke abstrahere fra disharmoni i farvesammensætninger. Der skal være ro på, i den forstand at farverne skal matche. Det andet er ikke til at holde ud. Dine vindueskarme er en fryd for øjnene. Hilsen Dorthe

Gerd Ellen Ottersen sagde ...

Hmmm... Dette var jo ren nytelse:)

Gro sagde ...

Det har jeg også Mathhias! - Det er nogle rigtig smukke ting du ikke har samlet sammen igennem tiden... du lyder lidt som Claus! - Jeg vil gerne vedstå mig, at jeg er lidt af en samler;-)
K.Gro

Susanne Jensen sagde ...

Det er meget smukt med farvet glas i vinduerne, når solen skinner! Jeg samler også på glaspynt, men jeg forsøger at holde mig til rød og grøn - nogle af de grønne har jeg pyntet med i vores nye drivhus!

Katinka Raabymagle sagde ...

Smukke kombinationer der ikke matcher så meget, at de bliver kedelige - næh, lige tilpas i mine øjne:0)

Kh Katinka

Bente Holst sagde ...

Det ser rigtig flot ud :-) og smukke farvekombinationer. Personligt kan jeg godt lide, at et eller andet stikker ud, så det ikke bliver helt perfekt, men dit matcher heller ikke så meget, at det bliver helt perfekt - kun smukt!

Tina Pedersen sagde ...

Det er vel nok lidt af en samling du har, og så smukt farve afstemt!

Nette sagde ...

Kære Mathias Emil

Det fremgår tydeligt, at du er blevet alvorligt angrebet af den virus, der florerer hele året men er værst ved juletid: pyntesygen.

Havde du haft slået den bloggerindstilling til som tillader svar ved hver kommentar, havde jeg ved Gros kommentar nok skrevet: "Kender ud H.C. Andersens eventyr om Storeclaus og Lilleclaus?" :-))

pia rasmussen/bienogblomsten sagde ...


Du må da være det man kalder en rigtig hyggefis...
Skønne, skønne ting du har samlet. Specielt hinkestenene er rigtig sjove. Jeg har i mange år slet ikke set stenene, men nu vender minderne tilbage og jeg kan høre larmen i skolegården. Sjovt...

Anonym sagde ...

Jo, Mathias Emil! Harmoni er fint. Men tilsyneladende instinktivt har du forstået, at harmoni uden modspil bliver fladt og banalt. Se bare de små, skrapgule vaser, du sætter op imod det celadongrønne! Eller den irgrønne hinkesten! Eller den sortviolette vase, hvor både farve og mønster fremhæver det blegblå! Du er med din unge alder allerede en mester i at sammenstille både former, pauser og farver. Det er en sand fornøjelse at se på.
Også mange tak for dine kærlige kommentarer for nylig til mine 'skriblerier' på din blog. Jeg læste dem
en dag, hvor absolut ingenting ellers flaskede sig efter mit hoved, men takket være dig fik jeg selvmedlidenheden puttet væk og kom videre.
Mange tak
Jytte
www.danishknitdesign.com

Anonym sagde ...

Kære Mathias Emil.
Jeg må sige at "du KAN noget med farver"!!!
Det er nogle fantastisk dejlige stilleben du her har kreeret. Rigtig skønne former og farver, der spiller flot op til hinanden.
Kærlig hilsen Eliane

Mathias Emil sagde ...

Kære Claus, hvis jeg en dag får lyst til at skrive en bog, havde jeg da regnet med, at du ville udgive den. Men du siger noget - det kunne være helt vildt spændende!

Kære alle, tusinde tak for jeres kærlige hilsner. Dejligt at I kan lide det I ser, og ikke udelukkende synes, at jeg er en syg samler! Jeg håber derfor, at vi kan inspirere hinanden.
Tænk alt det I skriver med at det ikke matcher og så alligevel - det har jeg slet ikke set. Måske der er ting vi blot gør rent instinktivt?
Ikke desto mindre skal I alle have en kærlig hilsen med på vejen. Må jeres januar blive lun og blid,

Mathias

Taghaven sagde ...

Hvem sagde dalby-klon (hehe)?