onsdag den 15. januar 2014

Jeg er begyndt at strippe!

Skal jeg være helt ærlig, så bliver jeg lidt nærig, når det kommer til tulipaner, hyacinter og andre løgvækster inde. Ude har vi dem mange steder, men inde holder de kun kort og jeg synes derfor, at det er lidt synd.


Der findes så mange andre smukke blomster til vaserne inde, men skal det være, så lad det være. Nu er jo netop sæson for mange af de smukke forårsbebudere.



En måde at strække tulipaners levetid på, er, når bladene, særligt på de danske tulipaner, begynder at gulne, simpelthen at fjerne dem.


Tulipanerne her var blevet lidt lange og triste, så de blev strippet, fik et nyt snit og en anden vase. Jeg synes måske at de ser lidt pudsige ud, men kan kun glæde mig over, at jeg nu kan beholde mine tulipaner et par dage mere.

11 kommentarer:

Anette Nielsen sagde ...

Hej Mathias Emil!

Kan faktisk rigtig godt lide tulipaners bevægelighed, elsker at de svajer, at de er lidt ustyrlige i en vase, at de kan bruges på mange sjove måder. En god aften til dig fra Anette

Ps strip, nej tak da men tulipperne er fine også uden blade

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Den detalje, havde jeg helt glemt, så tak for tippet, det vil jeg huske, næste gang jeg har en buket tulipaner der trænger til lidt livsforlængelse :-)
K.H. Fru Pedersen

Tina Pedersen sagde ...

Dine tulipaner er der hvor de er bedst og mest attraktive, vidunderlig buket.Tulipanen er i sandhed forvandlingens mester, fra at være en helt stram buket udvikler den sig til de mest løs slupne blomster.kh Tina

Susan Durup sagde ...

Jeg foretrækker faktisk tulipanerne når de er "tæt på færdig". Så er de smukkest syntes jeg.
Det er en god ide med grenene i vasen. Jeg har også brugt det til mine tulipaner i havens krukker - hvis de bliver lidt lange, så får de nogle æblegrene stukket ned i jorden, som "stativ"
mange hilsner fra Susan

Birgitte sagde ...

Hej Mathias. God idé at udnytte tulipanerne til det sidste. Jeg synes også, de signalerer forår og kan især godt lide den knitrende lyd fra bladene, når man arrangerer buketten i vasen!

Gerd Ellen Ottersen sagde ...

Så lurt å fjerne bladene for å tøye blomstringen. Vakkert ble det også! Tusen takk for tipset:)

Anonym sagde ...

Helt enig Mathias . :) Forårsgrene som netop nu er kommet frem ved de fleste gartnere står MEGET længere og er væsentlig billigere end tulipaner. Så kan kun tilslutte mig dit oplæg. Forøvrigt er tulipaner ikke pæne når de er tæt på "afslutning" . . . :)
Thue

Lone sagde ...

Hej Mathias - skøn hvid buket, du har. Tænker du måske blot har en enkelt dag tilbage m dem, men uden blade er de super skønne - og maleriske. Jeg leder altid efter de lange franske tulipaner her i årets første måneder. De har det samme - bare fra starten af. Så smukke!

Anonym sagde ...

Hej Mathias Emil !
Fantastisk smuk buket.Elsker tulipanerne når de selv vil bestemme deres udvikling.Man får en ekstra gave som ingen anden blomst kan efterligne.Derudover er det rart at tulipanerne har korte levetider.Det gør dem om så mere eftertragtede.Venlig hilsen Birgit Nouri.

Eliane Petersen sagde ...

Hej Mathias Emil.
Jeg synes dine hvide tulipaner er skønne. De har mere sjæl, når de er tæt på slutningen. Disse ligner jo store snebolde der svæver i luften. Smukt.
Jeg kan fortælle dig at eventyret om Tusindfryd nu glæder min datters 2. klasse og dine kreationer glæder min datter. Skønt eventyr.
Mange hilsner fra Eliane

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Tak for jeres kommentarer. Jeg bliver altid så glad når jeg får post! Især fra jer :-)
Sjovt at erfare, at der er både for og imod tulipanernes viltre liv, som jeg her viser. Dejligt at vi er forskelige og dejligt at de fleste af jer kan lide hvad I ser.
Om end ikke andet så sætter pris på det jeg skriver. Igen tak fordi I hilser på!
En kærlig hilsen til jer alle fra Mathias