torsdag den 13. februar 2014

Frø fra England

I sidste uge bestilte jeg en lille kuvertfuld frø fra det engelske frøfirma Chiltern Seeds. I dag dumpede kuverten så ned i postkassen, og nu glæder jeg mig virkelig til foråret kommer. Dog må jeg hellere holde mig i skindet lidt endnu.


Min erfaring siger mig nemlig, at det er bedre at så lidt for sent end lidt for tidligt. Dog bestilte jeg også flere forskellige staudefrø, hvoraf flere skal sås nu.



Forleden var jeg ude at investere i såmuld og små forspiringsbakker, så nu kan det kun gå for langsomt med at komme i gang i drivhuset. Herover kan I se følgesedlen, hvoraf langt de fleste er impulskøb.



Når jeg køber ting til haven, følger jeg altid mit hjerte. Naturligvis skal tingene også passe sammen, men det ser jeg ofte stort på, og derfor emmer vores have snarere af kaotisk landsted end af tjekket engelsk countryside.


Det gør mig ingenting. Her er vi ikke så fint på den, og vi nyder blot den skødesløse og ofte vilde stemning, der hen over sommeren hersker her i skoven. Særligt i sommerhalvåret synes vi, at vi bor på verdens skønneste plet. Ikke mindst grundet havens overflod.



For sjov har jeg hentet nogle billeder af de blomster jeg vil så ned fra nettet, og har lavet nogle små collager. En hyggelig beskæftigelse, når man vil holde en lille pause i hverdagens tummerum.


Jeg vil love jer, at jeg vender tilbage når der begynder at ske noget. Nu vil jeg gå ud og hente mulden ind i varmen, så den kan være klar til mine såprojekter de følgende dage.

9 kommentarer:

Birgitte Sværke Pedersen sagde ...

En af de damer som i min pure ungdom fyrede op under min havebegejstring havde en skærehave. Det i sig selv imponerede mig. Men der, hvor hun virkelig tog kegler var, da hun fortalte, at hun bestilte frø fra England. Noget så eksotisk og lettere dekadent havde jeg aldrig hørt om før. Det overbeviste mig om, at hun virkelig var en havedame af en kaliber jeg aldrig havde mødt før. Egentlig tænkte jeg, sådan vil jeg også være, men jeg er nu kun nået til mini skærehaven :-).

God fornøjelse med frøsåningen
Birgitte

Lise Skovfoged sagde ...

Ej hvis haven bliver lige så flot som billederne, du har hentet ned, så bliver den da helt fantastisk til sommer. Glæder mig til at se billeder fra jeres have, især sammenblandingen i bede.
Hilsen Lise

Bettinna - Blomsterbloggen sagde ...

Hvor er det skønt at have noget at glæde sig til! Noget af det bedste ved en have, er efter min mening, at den kan "sprede sig" til huset - i form af buketter.

Linda Borg sagde ...

Kære Mathias
Hvor ser det bare skønt ud - jeg er især vild med farven på Kvæsurten!
Jeg er endelig færdig med at så stauder, og alle bakker er placeret under udhænget efter dit gode råd:)
Flytter du dem ud i vejr og vind på et senere tidspunkt og i så fald hvornår?
Kh Linda

Jette sagde ...

Hej Mathias.Skønne blomster du har bestilt hjem.......købte en del frø fra Thomson & Morgan,sidste sommer da vi var i London.
Er spændt på at se om du får held med det hele......for det må da blive et eventyrligt syn når det hele blomstre.
Godaften knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej Mathias. Sikke nogle spændende frø du har fået hjem. Det bliver da helt fantastisk i jeres have, men du skal nok ikke regne 100% med at det hele kommer i blomst det første år, det afhænger af hvor hurtig du er til at så dine frø - altså staudefrøene. Det var i hvert fald min erfaring sidste år, nogle af mine staudefrø blev til pæne store planter, men blomstringen kom ikke for alvor i gang, derfor ser jeg frem til det i år. Derimod kan du forvente et overdådigt flor med sommerblomsterne.

Altanhaven sagde ...

Det er godt nok også nogle skønne blomster du har købt hjem! Jeg kan godt forstå at du blev fristet :)
Glæder mig til at se hvor fine de bliver i din have.
Ha' en god lørdag.
Ane

Tina Pedersen sagde ...

Kære Mathias De ser vidunderlige ud de frøplanter! Håber du får god held med dem.

Mathias Emil sagde ...

Hej Birgitte,
Ja det lyder som en herlig dame! Kan lige se det for mig...
Hej Linda,
Når det ikke længere ser ud til frostvejr, kan du sagtens stille det hele ud i vejr og vind. God fornøjelse!
Kære alle,
Mange tak for jeres hyggelige hilsner. I mellemtiden har jeg købt mange flere frø og er allerede i fuld gang med at så. Det er nu en dejlig beskæftigelse. Hav det rigtig godt.
Kh Mathias