mandag den 3. februar 2014

Glemmer du...

... Så husker jeg det ord for ord. Eller billede for billede.


Forleden kom jeg til at tænke på, at bloggen her i virkeligheden er en levende havedagbog. Det slog mig pludselig. Jeg er så glad for, at jeg nu kan slå op i arkivet, når jeg får lyst til at se hvad der skete i for eksempel marts, august eller...


... Måske i juni sidste år, hvor billederne her er taget. Året igennem har jeg skrevet, fotograferet og undret mig. Jeg har videregivet mine erfaringer, skrevet om mine drømme og jeg har udtrykt mine håb og holdninger til haven. Noget jeg selvfølgelig vil blive ved med.


Har I lyst, kan I også bruge arkivet, der er at finde øverst til højre på denne side. Der kan man også klikke sig ind under for eksempel krukkehaven, og læse om mine tanker til dette emne. Det er nu så hyggeligt at dele med andre.

8 kommentarer:

hagen vår sagde ...

Hei! Det et spennende og inspirerende å følge din levende hagedagbok.
Jeg må ha mer rødt i hagen. God kveld! Anne

Tina Pedersen sagde ...

Smukke smukke billeder!

Anonym sagde ...

Hej Mathias Emil.
Jeg er vild med dine lakrøde studenternellliker og dine billeder. Man kan fornemme den dejlige sommer.
Vi har en krukke med lakrøde studenternelliker, er spændt på om de har overlevet vinteren.
Mange hilsner fra Eliane

Linda Borg sagde ...

Hej Mathias Emil
Sikke dejlige billeder :) Tak for opfordring til at kigge i dit arkiv. Jeg har været inde og blive klogere på såning af stauder - har foreløbig sået 24 slags og er ikke færdig endnu. Frøkasserne er sat ud på terrassen under borde og bænke, men du skriver, at de ikke må få væde - skal jeg flytte dem? Ellers rigtig dejligt med vejledning for os nybegyndere - er jo så bange for at gøre noget forkert, så drømmene om blomsterfloret ikke går i opfyldelse :)
Venlig hilsen Linda

Mathias Emil sagde ...

Kære Anne,
Jeg er kun glad for at kunne inspirere. Tak for din hilsen.

Kære Linda,
Selv tak. Det er sådan med alt hvad du har i potter, krukker, plantekasser og så videre, at får det for meget vand og fryser bunden til, alt imens jorden foroven typisk ikke er frossen, dannes der en stor prop i bunden af beholderen. Så kan vandet ikke løbe fra, og det du har i beholderen rådner. Hvad enten det er løg, rødder på stauder eller frø. De stauder jeg selv såede i efteråret, har jeg sat under udhænget på vort hus. Her får de lidt støvregn, men ellers ingen væde. Det har jeg bedst succes med. Lidt regn og sne er altså ingen skade til, men det må endelig ikke stå og soppe.
Held og lykke med din staudesåning. Det lyder spændende! Hvad har du sået?

Kærlig hilsen Mathias

Linda Borg sagde ...

Kære Mathias
Tusind tak for svar og god forklaring - det giver mening, og bakkerne bliver flyttet, når jeg kommer hjem :)
Jeg har sået/vil så akelejer (7 slags), Kongelys (3 slags), Fingerbøl (3 slags), Torskemund (2 slags), Lupin - Morello Cherry, Solhat (2 slags), Skælhoved, hvid Natviol, Hvid Judaspenge, Ridderspore (4 slags), Katteurt (2 slags - rosa og blå), Røllike - cerise queen, Bjerghulsvøb, Gulerodsblomst Dara, Purpurfredløs og endelig forskellige Officinalis planter - synes, det kunne være sjovt med et "apotekerbed".
Noget af en liste for en nybegynder som mig, men de fleste skulle være nemme at have med at gøre, så det håber jeg på - tør ikke tænke på priklearbejdet :)
Hvis du stadig er med, så endnu engang stor tak for svar og hjælp :)Glæder mig til at følge dine såprojekter og andre projekter i din skønne have!
Kærlig hilsen Linda

Mathias Emil sagde ...

Hej Linda,
Er du vimmer alt det du har gang i. Hvis jeg var dig, ville jeg allerede nu tænke over, at skaffe plads, potter og jord til alle de planter du skal prikle. Der kommer jo flere tusind planter!
God fornøjelse, jeg er sikker på at dit apotekerbed bliver en succes.
Jeg glæder mig til at dele en masse omkring såning her på bloggen snart.
Mathias

Landbohaven sagde ...

Dejlige blomsterbilleder.
Det er lige noget vi trænger til på sådan en grå dag.
Tak for kigget.