søndag den 23. februar 2014

Til bal i snehvide skørter

Som årstiderne skifter og de forskellige blomster har deres tid i haven, tager jeg mig selv i at forelske mig hovedkuls i dem alle.



Således var jeg i dag parat til at fylde hele haven med vintergækker og erantis, for hvor er de dejlige netop nu. Men der skal jo også være plads til andre yndlingsblomster, så det går naturligvis ikke.



Blomsterne her gror der hvor haven bliver til skov, og netop i skovbrynet trives de rigtig fint. Jeg kender desværre ikke navnet på vintergækkerne. De er lidt særlige - de er nemlig dobbelte.



Det er da også derfor, at jeg har haft mine beskidte fingre nede i dem. Hver gang jeg går forbi, jeg dreje et par hoveder for at beundre og snuse lidt til dem. Det er sådan en rar følelse at kunne se blomsterne lidt i øjnene.

20 kommentarer:

Bente Holst sagde ...

Ja, de er da særlige, sådan nogle dobbelte vintergækker. Pas godt på dem!

Birgitte Sværke Pedersen sagde ...

Dobbelte vintergækker er så smukke. Vi har også en del af dem i haven. Nede under træerne, hvor vi ikke graver så meget og hvor vi kan se dem fra huset. Det er en stor glæde lige nu, men du har ret. Man kan jo ikke fylde hele haven med dem. Selvom lysten bestemt er der.

/Birgitte

Anne sagde ...

Hej Mathias,
Dejlige billeder af de skønne vintegækker. De dobbelte er meget yndige og er også her i haven.
Ja vi kan ikke have alt på samme plads i haven. I skovbrynet står dine vintergækker jo perfekt.

hagen vår sagde ...

Hei! Når snøklokkene blomstrer, er det vår her. Hjertet banker når de kommer. Våren har kommet mye lenger hos deg, men jeg har det til gode. Skitne fingre! Det er en hagehånd. Ha det så godt! Anne

Tina Pedersen sagde ...

Hej Mathias de er rigtig fine :-) kh Tina

Susan Durup sagde ...

De er virkelig smukke. Jeg kender heller ikke navnene på alle de forskellige... for mig er de alle vintergækker - eller forårsbebudere.
Mange forårs hilsener fra Susan

Laleh Molander sagde ...

Hej Mathias
Det er rigtigt flot med alle de dobbelte vintergækker. Jeg er meget glade for dem og dorothealiljer. De sidst nævnte har jeg dog ikke i haven.

Birgitte sagde ...

Hej Mathias. De er bare rigtig søde og der er mange vintergækker lige nu. Jeg har dog ikke så mange i haven, men flere nede på marken bagved, så dem går jeg ned og plukker en buket af!

Sussi.Sussinghurst sagde ...

De er simpelthen SÅ kære.... men Erantisserne, som jeg har en del af, dem blive jeg på en eller anden måde træt af, så snart alt det andet dejlige kommer frem.... mærkeligt, når man nu er helt "elektrisk" med dem lige når de titter frem tidligt forår.

TANTE GRØN sagde ...

Kære Emil.

Ja, sikke et alfebal:o) Jeg kan godt forstå, du forelsker dig hele tiden. Det gør jeg også, når det handler om blomster. Hver årstid, sin yndlingsblomst. Lige nu er det også de poetiske gækker, der er mine kæledægger.

De kærligste gækkehilsner til den forelskede unge mand

Frk. Anemone sagde ...

... det der med årstidens blomster, holder hver gang. Lige nu er det krokus og vintergækker, men aldrig så snart når vi april og de skønne narcisser og hyacinter, for derefter at hylde tulipanerne. Hver gang synes man at netop ugens blomster er de skønneste - det er herligt at være havemenneske :)

TANTE GRØN sagde ...

NU skal jeg gamle kone i seng:o) Dit kaldenavn er jo Mathias. Sorry:o) Blame it on my sleepy head.

Godnat, sov godt og drøm sødt om hvide strutskørter.

merrymad Thomsen sagde ...

de er skønne de vintergækker, jeg har altid syntes de ligner skørtet på en rigtig prinsessekjole.

KH
Marianne

Bettinna - Blomsterbloggen sagde ...

Fine billeder - dejligt med en beskidt "klo" som kontrast til pussenusse blomsterne! Dejligt :-)

Tante Mali sagde ...

Hi,
they are bretty. AND I love the true finger colour!
Have a good time
Elisabeth

Lise Halager sagde ...

Hvorfor er det lige de pokkers blomster skal stå og kigge ned i jorden..?
Rank dog ryggen og hvis jer fra den kønneste side :o)
Jeg går dagligt og vender hovedet på juleroserne ved indgangsdøren - bare lige for at nyde synet mens de er her :o)
- Skønne billeder incl. din fingre med den helt rigtige kulør :o)

Glädjekällan sagde ...

Hej!
Precis som du skulle jag vilja ha trädgården full med snödroppar men, som du skriver, det måste ju också finnas plats till annat. Claus Dahlbys bok om julrosor finns i min bokhylla, men tack för tipset.
Birgitta

Susanne Møller sagde ...

Har dem også i haven.... fik dem engang for mange år siden af min mormor....

Skønt - om man kunne se dem lidt mere...

Jette Kjaer sagde ...

Hej. Det kan vara några varianter ,en heter Titania som ofta har synliga gula pistiller. Ballerina är snarlik men en nyare sort. Det är svårt att avgöra enbart med en bild.
Werner.

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Mange tak for jeres hjertevarme hilsner. De dobbelte vintergækker er faktisk nogle jeg har gravet op i min gamle mormors have, og hvert år når de blomstrer, er det et dejligt minde om hende. Så smiler hun ligesom til mig :-)
Tak igen fordi I tager jer tid til at lægge en lille hilsen. Det synes jeg så hyggeligt.
Kærlig hilsen til jer alle fra Mathias