lørdag den 15. marts 2014

De første krukkerier

I efteråret lagde jeg en del tulipanløg, narcisser, perlehyacinter, iris, prærielilje og andre forskellige løg i krukker. De har stået i ly hele vinteren i drivhuset, og for en måneds tid siden fik de en god gennemvanding.



Det resulterede i, at løgene skød gevaldigt i vejret, og sammen med det lune klima i drivhuset gik det pludselig rigtig stærkt. Lidt for stærkt.




Derfor har jeg nu taget konsekvensen og har sat hele historien udenfor. Det ser endnu lidt nyt ud, men snart vil det hele vokse mere til, og forhåbentlig tage sig ud som jeg havde tænkt det.



Det er ikke sådan at have med natur at gøre, for det går ikke altid som man forestiller sig. Jeg er da heller ikke helt tilfreds. Endnu...




Der mangler ligesom noget. Og jeg har fundet ud af, hvad det er. Der mangler nogle former - altså for eksempel noget firkantet, noget vildt og noget stort til at samle det hele.


Men det er selvfølgelig en smagssag...



Foruden løg har jeg også plantet gyldenlak, primula, hornvioler og stedmoder. Alle i mørkerøde, blå og i tonerne derimellem.



Foruden disse er jeg ved at supplere med forskellige stauder, løvplanter og småbuske. I sommer vil vi blandt andet have hortensia og sommerfuglebuske, som jeg virelig holder af.



Nedenfor er det en stedsegrøn vækst, der på et tidspunkt skal pynte blandt andre hvide toner og nye kombinationer i hvidt på et skyggefuldt sted i haven.



Men der er så mange muligheder. Jeg flytter hele tiden rundt og har masser af ideer til nye kombinationer, andre farver og spændende former. Rigtig god weekend.

20 kommentarer:

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Hold nu op hvor er det fint - der er jo tulipaner i Claus Dalbyske mængder - glæder mig til at se det hele i "udspring". Flot, flot, flot

Susan Durup sagde ...

Hvor er det bare et fantastisk skue Mathias. Det smukkeste jeg har set længe længe.
og de klarede lidt nattefrost helt fint kan jeg forstå - jeg tror ski også at mine ryger ud snart
Mange forårshilsner fra Susan

Morten Albek sagde ...

Flot. Det betaler sig at planlæge, og det er fine krukker med god patina.

Bente Holst sagde ...

Hvor ser det godt ud, Mathias Emil! Jeg glæder mig også til at se det hele i udspring. God weekend!

Furulunden sagde ...

Det er jo bare helt fantastisk!!! Målløs blir jeg når jeg ser det vakre du har tilrettelagt :)

Susanne Møller sagde ...

Hvor ser det skønt ud... sikke et skønt sted at tilbringe sig, imellem alle de skønne farver og blomster....

Liv i Hagen sagde ...

Men, dette er jo bare helt fantastisk! Jeg har aldri før sett en slik samling, virkelig :-) Hilsen fra Liv

Bruuns Have sagde ...

Hold da op, hvor overvældende. Der er og bliver meget smukt, det bliver spændende at følge :-)

Eliane Petersen sagde ...

Kære Mathias Emil.
Hvor er det overdådigt og smukt..........tænk når det hele springer ud!!!
Jeg er helt vild med dine mørkerøde primula, sikke en intens farve.
Ja, man skal virkelig vente med at vande krukkerne, så længe som muligt. Heldigt at det blev forår.
Vores tulipaner har stået ude et stykke tid og fået nattefrost og de ser stadig fine ud.
Mange hilsner fra Eliane

merrymad Thomsen sagde ...

Det er smukt :)
Kh
Marianne

Tina Pedersen sagde ...

Hej Mathias Sikke en spirende overflod allerede. Der kommer jo også højde på fra tulipanerne og så sammen med stedsegrønne indslag bliver det helt forrygende. Den blå og boreaux farve klæder hinanden godt. Hvad med noget bordeaux rødt løv, japansk ahorn eller mørk alunrod? God søndag.

Tulle sagde ...

Wauw, det ser godt ud. En god fremtidsinvestering - du er garanteret farvefryd og smil på havelæben hver gang, du kommer forbi :-)

Laleh Molander sagde ...

Hej Mathias

Jeg er meget imponeret over, hvordan du har sammmensat og arrangeret dine krukker. Det ser vidunderligt ud. Jeg er fuld af misundelse, på den gode måde ;-)

God søndag

Nette sagde ...

Det kan da ikke gå helt galt. overdådigt og dejligt at skue. Jeg opgav for et par år siden det med løg i krukker, for jeg gætter på, at musene havde holdt fest ..... eller noget. For der kom kun nogle få forkølede løgspidser op. Til gengæld vælter det op med løgspidser i bedene netop nu. Gad vidst hvorfor musene ikke spiser dem? Nå, der ryger nok også nogle stykker, for jeg kan se, at "nogen" har gravet små huller hist og pist i jorden. Man opdager blot ikke på samme måde, når der mangler løg i bedene. Jeg er dog helt vild med de dalbyske mængder af krukker, og jeg kan se, at du både har taget kvalitet og kvantitet til dig. Det lader også til, at du har fået det bygget rigtigt flot op, så krukkerne ikke bare står på jorden. Godt gået Mathias Emil. Vi er vist nogle stykker, som glæder os til endnu en krukkebog fra Dalbys hånd.

Katarinas trädgård sagde ...

WOW, meget, meget smukt!
Hälsningar
Katarina

Vigdis sagde ...

Hvilken flott samling med krukker og forårsvekster! Alt sammen står godt til den blå husfargen. Gleder meg til å se dette blomstre for fullt.

Mette Schmidt sagde ...

Det ser meget smukt ud, Mathias!!

Jette sagde ...

Hej Mathias.JA!!! wauw siger jeg også.For sikke da en overdådighed du viser.Det bliver helt fantastisk når alle tulipanerne blomstre,
Men mit ynglingsbillede er det med de to krukker med de smukke blå iris.
God aften knus Jette

CuginaK sagde ...

Så smukt Mathias. Men, jeg er altså lidt bekymret for den stakkels havetrold med træsko på, der ligger med benene i vejret på billede 2 og 8 - hvad har du dog gjort ved ham, siden han sådan er hoppet med hovedet først :)

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Det var da helt overvældende med alle de søde, kloge og særdeles rare ord. Mange tak for jeres kommentarer! Som altid synes jeg, at det er hyggeligt når I har lyst til at hilse på - ingen nævnt, ingen glemt.
Kære CuginaK, jeg har minsandten også fået øje på trolden! :-)
En varm og kærlig hilsen til jer alle fra,
Mathias