fredag den 21. marts 2014

Skøn, men næsten glemt

Gyldenlak, Erysimum, er en rigtig skøn forårsblomst, der desværre er lidt glemt. De mest almindelige farver er rød, orange og gul, men den findes også i en lilla og endda i en lavendelblå variant.


Gyldenlak, eller wallflowers, som de hedder på engelsk, er en toårig vækst, der er rigtig nem selv at så. Desværre fik jeg det ikke gjort sidste år, men det vil jeg råde bod på nu. Jeg er faldet pladask for en mørkerød variant - prøv at følge linket her.


9 kommentarer:

Nana Hecquet sagde ...

Gyldenlak er bare noget af det skønneste. Jeg husker den fra min barndom, og har også selv haft den som voksen, men havde næsten glemt den fordi man ikke ser den så ofte. Tak fordi du mindede mig om gyldenlakken!
Og god weekend!
Kh Nana

Bettinna - Blomsterbloggen sagde ...

Det var dejligt med den påmindelse. Det er en rigtig dejlig retro blomst. Den vil jeg også se nærmere på i år. God weekend.

Frøken Solhat sagde ...

Ja skønne er de og minder om min barndom dukker op ved synet. Det er nu ikke så ringe endda at blive mindet om en gang i mellem :0)

Rigtig god weekend.
Knus Dorthe

Laleh Molander sagde ...

Hej Mathias
Jeg kender ikke denne blomst, men den mørkerøde ser skøn ud. Det er dejligt, at den kan bruges som snit blomst.
Mange hilsner Laleh

TANTE GRØN sagde ...

Kære Mathias.

Gyldenlak er Guds gave til havefolket. Jeg har også bestilt frø i både de helt mørke, de gængse og traditionelle farver, samt i pastelfarver. Det er vidunderlige blomster, og deres duft er himmelsk. Desværre er de vintersarte, men jeg kæmper stadig. Sådan en charmerende skønhed, er virkelig værd at kæmpe for. De er perfekte selskabsdamer til tulipaner.

Pøj pøj med dine frø:o)

Forårshilsner

Bente sagde ...

Gyldenlak er en god snitblomst. Jeg havde den i bordeauxfarvet sidste år. Nu må vi se om vinteren har ladet den overleve. Skøn det er den.

Andreas sagde ...

Er billederne fra i år? Der er ikke så mange blomster der blomstrer på denne tid? Gør gyldenlak det?

Jeg synes de ser rigtig fine ud :-)

Tina Pedersen sagde ...

Den skal nok gøre comeback det er ligesom den er gået i glemmebogen efter den fik sin egen sang. Vist kun husket i Giro 413 . Den ser skøn ud på dine billeder. Vil være rigtig fin i buketter. God søndag.

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Jeg kan høre, at flere af jer må have haft jeres barndom og eller ungdom i 70´erne - for da var gyldenlak særligt populær. Dejligt at I nu igen blev mindet om den, for det er da en dejlig blomst. Tak for jeres hilsner.
Kære Tante Grøn,
Charmerende selskabsplanter til tulipaner er værd at have i haven. Især taget i betragtning at tulipaner kun er pæne i en lille måneds tid. Vi har så meget brug for de tapre toårige.
Kære Andreas,
Ja, billederne er helt friske, men jeg må bekende, at jeg har taget dem i et drivhus. Gyldenlak blomstrer naturligt samtidig med de fleste tulipaner.
En kærlig hilsen til jer alle,
Mathias