tirsdag den 15. april 2014

Små spirer i hundredvis

Noget af det sjoveste, smukkeste og mest livsbekræftende her i foråret synes jeg er, at se de mange hundrede frø af forskellig art spire og gro.



Jeg bliver aldrig træt af at betragte deres små, grønne blade og hver dag følge med i, hvordan de udvikler sig. De blå perler er forresten sneglegift - for sneglene gider jeg ikke se udvikle sig og vokse sig større. De er simpelthen så ulækre!


Frøene har jeg sået løbende over den sidste halvanden måneds tid, men det er altså først nu, at de begynder at spire. Jeg tænker, at det er fordi der først nu er lunt nok i drivhuset også om natten.


I år vil jeg prøve også at dyrke grøntsager, dog mest til pynt, samt et væld af grøftekantens smukke planter. For eksempel lupiner, cikorie, snerler og flere forskellige skærmblomster.


Jeg er sikker på, at det nok skal blive rigtig skønt, når de forskellige ting udvikler sig sæsonen igennem. Nu er der blot tilbage at vente...

10 kommentarer:

Gerd Ellen Ottersen sagde ...

Det er deilig å se det spirer :) Du er heldig som har et drivhus til småplantene. Nå gjenstår bare en aldri så liten priklejobb før du kan vente på sommerens blomstring. Men prikling er igrunnen et koselig tidsfordriv :)
God påske!

JOC sagde ...

Damn, du har lidt af et priklearbejde foran dig! Jeg er også meget forfalden til at avle mine planter fra frø. I år har jeg dog måtte begrænse mig, for kæresten har sagt at jeg godt kan droppe at lave "planteskole" igen i år, fordi det løb lidt ud af kontrol sidste år :)

Glæder mig til at se billeder af dine planter senere, når de bliver store og flotte.

Tim Skovrup sagde ...

det ser da godt ud :)

Bettinna - Blomsterbloggen sagde ...

Sikke dog en energi du må ligge inde med! :-) Rigtig god arbejdslyst. Glæder mig meget til at se alt det der kommer ud af arbejdet.

Marianne sagde ...

Vente, ja. Og prikle og vande og potte og vande og prikle og potte.

Og glæder sig. Over og til.

Linda Borg sagde ...

Det ser supergodt ud! Deler din glæde over de små frølinger - har priklet 90 frølinger i dag, og det er bare en lille del af det samlede antal såede stauder - heldigvis skal de ikke prikles på én gang :)
God arbejdslyst!
Kh Linda

Heidi sagde ...

Hvor ser det skønt ud, fyldt med forventingens glæde ;)

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Det ser skønt ud, og hvor er det hyggeligt at følge med i de små frøplanters liv.

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - det ser godt nok tjekket ud. Kh Claus

Mathias Emil sagde ...

Forventningens glæde er jo selvsagt den største, og ja, jeg har noget af et priklearbejde foran mig. Heldigvis er det et dejligt job :-)
Håber også, at det står vel til i jeres drivhuse og med jeres småplanter!
En kærlig hilsen til jer alle herfra,
Mathias