tirsdag den 27. maj 2014

Blå dis

I de snart fem år jeg har beskæftiget mig med at plante i potter og krukker, har jeg været hele farvespektret rundt. Sidste år havde jeg en del blomster i orange og røde toner...



... Forrige år var det de rosa kulører, der var spændende, og andre år har det været de gule og rosa farver, jeg har leget med.


Men i alle årene har der været en enkelt farve, som jeg ikke har villet undvære. Den blå. Jeg elsker nemlig blåt og synes ganske enkelt, at det er den smukkeste farve i haven.



Ikke mindst i kraft af, at blå er så anvendelig og nemt lader sig kombinere med andre farver. Særligt sammen med violet synes jeg, at den er god. Måske endda med enkelte pift af lidt gult løv.



En sådan kombination vil jeg forsøge mig med i år, hvor en mængde krukker i blå og lysegrønne toner står og byder velkommen foran hoveddøren til vort hus.



Ovenfor er det anisisop Agastache foeniculum, hvis løv er smukt limegrønt. Nedenfor står bjergknopurt Centaurea montana med forglemmigej i baggrunden.


Her nedenfor er det hortensia i knop. Jeg bryder mig ikke rigtigt om hortensia i blomst allerede nu, men nyder knopperne, som jeg sammen med de smukke mørke stængler synes passer rigtig fint ind i selskabet.


12 kommentarer:

Jenny sagde ...

Men åh, vilken härlig blogg jag hittade nu, så fint du har! Jag älskar blått/lila, så himla fint! Hit återkommer jag gärna!

/Jenny

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Hvor er dine krukker med blå blomster skønne. Blå som sommerhimlen, og lige til at blive glad af at se på. Havde egentlig ikke tænkt på at der var så mange forskellige blå blomster. Skønt ser det ud.
K.H. Fru Pedersen

merrymad Thomsen sagde ...

det er bare dejligt du :) scabiosen er en af mine ynglings vilde, og den gror heldigvis rundt omkring hvor jeg bor.. det skal jeg så ikke klage over :)
KH
marianne

Kjeld Slot sagde ...

Hej Mathias Emil
Du er bedst når du skruer op for farverne, de komplementære og kontrasterne og når du krummer tæerne på læseren med din skarpe pen og afholder dig fra "The Claus Dalby Look á Like - scenery"

Ja undskyld mig, men du har jo kun fans der mener noget andet, så hvorfor ikke en lille spids og velmenende kommentar til at krydre lidt?

Go dag
Kjeld

Kjeld Slot sagde ...

Hej Mathias Emil
Du er bedst når du skruer op for farverne, de komplementære og kontrasterne og når du krummer tæerne på læseren med din skarpe pen og afholder dig fra "The Claus Dalby Look á Like - scenery"

Ja undskyld mig, men du har jo kun fans der mener noget andet, så hvorfor ikke en lille spids og velmenende kommentar til at krydre lidt?

Go dag
Kjeld

Kjeld Slot sagde ...

Hej Mathias Emil
Du er bedst når du skruer op for farverne, de komplementære og kontrasterne og når du krummer tæerne på læseren med din skarpe pen og afholder dig fra "The Claus Dalby Look á Like - scenery"

Ja undskyld mig, men du har jo kun fans der mener noget andet, så hvorfor ikke en lille spids og velmenende kommentar til at krydre lidt?

Go dag
Kjeld

Kjeld Slot sagde ...

Hej Mathias Emil
Du er bedst når du skruer op for farverne, de komplementære og kontrasterne og når du krummer tæerne på læseren med din skarpe pen og afholder dig fra "The Claus Dalby Look á Like - scenery"

Ja undskyld mig, men du har jo kun fans der mener noget andet, så hvorfor ikke en lille spids og velmenende kommentar til at krydre lidt?

Go dag
Kjeld

Kjeld Slot sagde ...

sorry....du behøver jo ikke at få det at vide fire gange vel :-)

Kjeld

Anonym sagde ...

Hej Mathias Emil
Jeg håber, at du kan tage Kjeld Slots mening uden at gå i sort. Faktisk synes jeg, at han har ret; men du er jo endnu så ung, så vi er nok nogle, som tager på dig med fløjlshandsker og afholder os fra at kommentere, når du ind imellem viser noget, som ikke lige falder i vores smag.
Jeg synes naturligvis, havde jeg nær sagt, godt om dine blomsterbilleder, men sprognørd, som jeg er, fryder jeg mig også over din pen.
Keep Smiling
Jytte
www.danishknitdesign.com

Mathias Emil sagde ...

Kære Kjeld,
Jeg må indrømme, at jeg har været nødt til at sove på din kommentar. Men når det er sagt, er jeg glad for din ærlige kritik.
Claus Dalby står for mig som noget helt særligt i dansk haveøjemed og som årene er gået, må det være åbenlyst for enhver, at Claus ikke alene er trendspotter men i høj grad også trendsætter. Det er svært ikke at lade sig rive med, og derfor er jeg da også tydeligt inspireret af ham.
Dog synes jeg altså stadig, at jeg formår at følge min egen stil og smag.
Taler vi skrappe kulører, kan jeg fortælle, at jeg lige nu er i gang med at finde spændende løvplanter samt pink, orange og mørkerøde blomster. Det skal nok blive lidt vildt også - jeg tør stadig :-)
Måske endda i Kenzo-farver!

Mathias Emil sagde ...

Kære Jytte,
Her på bloggen viser jeg udelukkende ting som jeg selv holder af og synes er smukke. Jeg skriver ikke bloggen for at behage andre. Her følger man med af egen fri vilje!
Når det er sagt, tager jeg imod gode råd med kyshånd - smid dog de fløjlshandsker! :-)
Jeg vil så gerne blive bedre, så jeres gode råd og velmente kritik er mere end velkommen her. Det er jeg ikke for fin til...
Kh Mathias

Kjeld Slot sagde ...

Hej igen
Forstå mig ret!
Claus er Claus og ingen er som han - og jeg er, om nogen, enig med dig i at netop han rager op som et fyrtårn.
Jeg fornøjes over din fanden-i-voldske måde at sætte farver sammen på hvor du får farverne til at vibrerer. Det er der kun få der kan med held og det mener jeg lykkes for dig gang på gang.
Så: - keep smiling - du kunne blive et andet fyrtårn!

bedst
Kjeld