fredag den 2. maj 2014

I den rødmende aftensol

Da jeg var lille, kan jeg huske, at min farmor sang den kendte børnesang Solen er så rød mor, for mig. Min farmor har sådan en rigtig hæs og god heksestemme, så det var naturligvis en ganske uhyggelig affære.



Faktisk blev jeg dengang så bange for sorte skove og ræven, der går derude, at jeg den dag i dag er lidt bange for mørke og ræve især. Det er lidt fjollet, men hører jeg sangen i dag, får jeg altså stadig kuldegysninger!


Ikke desto mindre er sangen elsket af mange, børn især, og ligeså er den rødmende aftensol. Det er da også kønt - jeg skynder mig blot indenfor, og låser vores gang, inden det bliver mørkt...


8 kommentarer:

Marit Sønstebø sagde ...

Den sangen var ukjent for meg inntil jeg så Riget og Lillebror som sang den ;-) Ganske uhyggelig den versjonen også...

God weekend

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Jeg har også altid syntes at det er en smadder uhyggelig sang - selv i dag - en menneskealder siden min mor sang den for mig - bliver jeg helt bedrøvet når jeg hører den, selvom den er så smuk. Men dine billeder er ikke uhyggelige, de er smukke med den dejlige bænk.

TANTE GRØN sagde ...

Kære Mathias.


Åh, den sang har jeg heller aldrig haft det så godt med. Den er så sørgerlig og har sådan en dyster stemning over sig. Jeg har aldrig brugt den som godnatsang til vores datter. Er med vilje gået i en stor bue undenom den.

Men det er smukke, livsbekræftende og hyggelige indlæg med dejlige stemninger, du viser på din blog:o) Tak for det.

Godnat og sov godt. Husk nu at tænke på noget rart, inden du skal sove:o)

God weekend og mange majhilsner fra det høje nord

Lise Sørensen sagde ...

Fantastisk smukke og stemningsfulde fotos.
Lise

Furulunden sagde ...

Det er utrolig hvor mye fra barndommen som setter seg fast!! Fine bilder av noe som er veldig hyggelig da! God helg :)

Lotte K sagde ...

Sjovt. Jeg har altid elsket den sang - og mine børn ligeså. Den har altid været førstevalget som godnatsang sammen med 'Jeg ved en lærkerede' og 'hist hvor vejen...'
Jeg holder af den netop pga stemningen, roen, melankolien og eftertænksomheden, som den skaber.
Smuk bænk - og sikke en duft der må være om aftenen.

Birgitte og Kaffekoppen sagde ...

Jeg hørte den faktisk i går i "Voice", børn og der var den altså helt skøn. Måske du kunne lytte til den derfra og få et bedre minde. :-)
God weekend

Mathias Emil sagde ...

Hej med jer,
Der er vist flere opfattelser af sangen, end netop min egen. Dejligt!
Jeg vil give jer ret i, at det er en meget smuk sang fuld af stemning og ro - men jeg synes altså stadigvæk, at den er lidt uhyggelig.
Tak for jeres søde hilsner og små anekdoter. Bliv endelig ved med det!
Kh Mathias