onsdag den 2. juli 2014

Roserne - de engelske

Da jeg for snart en del år siden stiftede bekendtskab med Anne Just gennem udsendelserne om Haven i Hune, husker jeg tydeligt hendes begejstring og kærlighedserklæring til de engelske roser.
 

I en af udseldelserne indleder hun med at sige, at "Nu skal det handle om roser - de engelske!". Det sagde hun med en så glødende entusiasme og kærlighed i stemmen, at man husker hende på ordene mange år efter. Så når jeg går og kæler for mine roser, har jeg ofte skænket Anne en kærlig tanke.


Desværre nåede jeg aldrig at møde Anne, men føler alligevel, at jeg på forunderlig vis kender hende. Ikke mindst qua hendes bøger, og så selvfølgelig gennem Claus Dalbys levende fortællinger om hans gode ven og blomstermalerinde med den skæve og frodige have i Hune.


Roserne her er den engelske "Queen of Sweden" i selskab med lyserød torskemund.

8 kommentarer:

PhotoLotte sagde ...

Smuk kombination :)

Bente Holst sagde ...

Ja, det er smukt :-)

Tina Pedersen sagde ...

Vidunderlig rose!

Susan Durup sagde ...

Det er ganske særlige roser..... smukke og elegante.
Jeg elsker dem.
Jeg håber også at det i år, bliver året hvor vi kommer forbi haven i Hune. Nu MÅ det da endelig kunne lade sig lykkedes.
mange sommerhilsner Susan

Lene sagde ...

Dejlig rose :-)
Med venlig hilsen
Lene Jensen Nordjylland

Bruuns Have sagde ...

Jamen de er da også skønne og det er ufatteligt hvor mange forskellige der findes. Når jeg skal have nye roser, så syntes jeg det er svært at vælge, for jeg forelsker mig stort set i dem alle :-), hilsen Margit

Frk. Anemone sagde ...

Jeg elsker også de engelske roser og har selv Queen of Sweden - en rigtig "marcipanrose", som er meget sund og flot.
Tænk.... her i min sommerferie skal jeg besøge David Austin Roses i England - er jeg ikke heldig?

God sommer til dig.

Alice´s Eventyrland sagde ...

Hej Mathias
Ja, de engelske roser er helt vidunderlige!
Det var de historiske roser der gjorde at jeg overhovedet kom til at kunne lide roser, men på planteskolen lå der de der skønne kataloger om de engelske, og jeg forelskede mig hovedkulds i dem og jeg har dyrket dem siden!
Helt fantastiske roser!
Rigtig dejlig sommer!
Kh Alice