fredag den 4. juli 2014

Som Solkongen ville have gjort det

Jeg har en rigtig god veninde, der er langt mere excentrisk end mig. Hun har langt rødt hår, knaldrød læbestift og så går hun kun i sort og safirgrønt tøj tilsat røde sko og store smykker. Hun er spændende!



Forleden fik hun mig overtalt til, at vi skulle se Marie Antoinette sammen. Altså en film, der beskriver og omhandler Solkongen og Marie Antoinettes ekstravagante og fuldstændig overdådige livsførelse og endeligt tilbage i 1700-tallet.


Selvom jeg ikke er den store tilhænger af monarkiet, er det svært ikke at blive fascineret af de store, glimtende lysekroner, pokerspillet, elefanterne i baghaven, alle kagerne og selvfølgelig slottet Versailles som den imponerende kulisse.



Godt nok er jeg ikke kongelig, men jeg kunne alligevel godt finde på at omgive mig med spir, høje obelisker og skulpturer, springvand, store citrustræer og jeg kunne blive ved. Men det passer ligesom ikke ind her i skoven...


... Og så er jeg jo heller ikke så heldig, at jeg sådan uden videre kan tage folks penge og bruge efter forgodtbefindende, ligesom Solkongen gjorde det. Heldigvis. Buketten har jeg plukket på grøftekanten og se engang - overdådighed behøver ikke koste en eneste krone.

7 kommentarer:

Alice´s Eventyrland sagde ...

Det er altså en af de smukkeste buketter jeg nogensinde har set!!!!
Jeg elsker småblomstrede klaser, og sat sammen i så fine farvetoner som din buket her, så er det både poetisk, elegant og ekstravagant i ordenes bedste betydning!
Et sandt mesterværk af udsøgt valgte planter! Buketten kunne så let være endt som en simpel og charmerende grøftekantsbbuket (som jeg dog også elsker) men jeg syntes denne buket løfter sig helt derop hvor man næsten hører englesang!
Du er godt nok blevet dygtig Mathias! :-)

Birgitte sagde ...

Hej. Det er en rigtig flot buket og et sjovt indlæg. Jeg har engang læst en bog om solkongen, jeg mener, at de endte på skafottet! Så hellere plukke blomster i grøftekanten!

Anonym sagde ...

Ja, det er noget mærkeligt noget med vores gamle demokrati samtidig med vore gamle kongehus. På den ene side synes jeg, at vi skulle afskaffe det (forskellige medlemmer bryder sig jo heller ikke selv om deres 'skæbner', og på den anden side sluger jeg det råt, når de kongelige damer optræder i store rober, og fjernsynet viser billeder fra slotte og tilhørende parker.
Men under alle omstændigheder
Happy Gardening
i slot eller vrå
Jytte
www.danishknitdesign.com

Susan Durup sagde ...

Skønt og dejligt indlæg....
og så sandt så sandt.
Skønhed og glæde behøver ikke at koste noget.... og din buket er virkelig smuk.
Hvem der bare havde sådan en buket stående på sit havebord *suk*
Mange sommerhilsner Susan

Henrik sagde ...

Så absolut en konge værdig er din buket, og baggrunden i et let sløret dis, er velkomponeret. Ang. solkongen kan jeg altså ikke undlade at rette lidt, her er der tale om Ludvig den 14, mens Marie A er gift med Ludvig den 16, ham der mistede hovedet først, og senere Marie.....Grufulde mennesker de franskmænd. God dag i haven, Henrik

Things and Thoughts sagde ...

Exquisite photos from a great bouquet and garden.Love this blog, absolutely charming!
Kind regards
Olympia

Mathias Emil sagde ...

Tak for jeres hilsner! Det er meget hyggeligt, at I har lyst til at være med herinde, synes jeg :-)
Kh Mathias