fredag den 1. august 2014

Det bedste krudt er ukrudt

På enhver vejbred, mark, nedlagt industriområde og i mørke baggårde vokser de. Planter som vi af uransagelige årsager ikke bryder os om, og ofte ikke skænker en tanke. Ukrudtet. Det smukke ukrudt!


Alle dage har mit hjerte banket for de lidt skæve eksistenser; dem der ikke lige passer ind og ofte falder udenfor normen. Og i en velpasset have hører vel ikke ukrudt til? Her gør det - og det får hæderspladsen i haven.


I dag har jeg tilmed været på tur til skov og mark, jeg har forceret kompostbunker og ransaget grøfter i min søgen efter smukt ukrudt. Her i kransen er det for eksempel burre, forskelligt græs, kartebolle og vild pastinak.

      

De lange lilla blomster har jeg klippet af mine anisisop. En krydderurt som jeg elsker - bare ikke at spise. Men duften! Den byder os velkommen hjem og kilder os legesygt om næsen, når vi forlader huset.

       

8 kommentarer:

MANIKI sagde ...

Wauw sikke en smuk krans :-)

I HAVEN HOS ♥ EVIGGLADE sagde ...

Du får lige et smækkys for den krans er da noget af det flotteste i kranse jeg endnu har set. Røvblæret Mathias Emil. Tak igen :) for øjenguf og god inspiration. Jeg vil så gerne lave noget til min mors grav. Måske vil jeg lade mig inspirerere lidt af din lækre krans, hvis det er OK? Er den i oasis?
Kh
Eva

Mathias Emil sagde ...

Mange tak for ros!
Eva, jeg kan ikke finde ud af at bruge oasis. Kransen er bundet på en af de der metalbøjler man former for eksempel efeu omkring til indendørs planter. Det var hvad jeg havde ved hånden. Så blot en metalstang og en rulle ståltråd. Det er hvad du skal bruge. Så visner kransen også smukkere ind.
God fornøjelse! Du er mere end velkommen til at lade dig inspirere. Det vil gøre mig både glad og stolt! :-)
Kh Mathias

Bruuns Have sagde ...

En meget smuk krans, lige efter mit hjerte, lavet af hvad du har fundet ude i naturen :-)
Det er sådan det skal gøres! :-)))

Anette Nielsen sagde ...

Er vild med din vilde krans, den taler et sprog, jeg holder meget af.

pontos pontos sagde ...

Bellissimo quell'agastache blu! Complimenti!
Un saluto e complimenti per le piante :)

Anonym sagde ...

Da jeg var på plantekursus lærte vi at der er ingenting der hedder ukrudt, men der findes uønsket vækst ;)

Jette sagde ...

Hej Mathias.Utrolig smuk krans du har lavet............ukrudt eller ej.Og dejlige opstillinger.
Får helt lyst til at lave kranse igen.God aften Knus Jette