søndag den 17. august 2014

Dramatik

En af de mest eventyrlige og bemærkelsesværdige planter jeg kender, er den røde kvan Angelica gigas. Den er så smuk både i knop og som frøstand, og så er farven altså noget af det lækreste.


Helt fløjlsrød er den, og sammen med stjerneskærm, jomfru i det grønne og grene fra parykbusk, får man næsten associationer til tusind og en nats eventyr. Det er altså utroligt hvad blomster kan!


Desværre blomstrer den smukke kvan endnu ikke her i haven, så jeg har snydt og købt dem ved blomsterhandleren. Men det gør de til næste år, for jeg har været ved at lege med frø og stiklinger...

7 kommentarer:

Tina Pedersen sagde ...

Ja, den mørke farve er helt vidunderligt og hvor har du sat det smukt sammen.

Gitte H sagde ...

Lækker buket - et vidunderligt syn!

På denne årstid er de mørke farver et must.

Jeg har gigas i haven, men kan ikke nænne at plukke dem til buketter :-)

Birgitte og Kaffekoppen sagde ...

Simpelthen smukt! Elsker at se dine billeder, selvom jeg ikke lige altid når at kommentere på dem eller teksten. :-)
God søndag

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Ja den er flot den Kvan..... jeg er blevet lovet nogen frø, så (måske ikke næste år) men så næste år igen, så håber jeg at kunne nyde den i min have også..... ja, ja, jeg ved godt at jeg er bagud, har heller aldrig påstået at jeg var firstmover, hi hi

Jette sagde ...

Hej Mathias.Skøn-skøn buket........også lige mine farver.Men mangler da også den smukke røde kvan........den må indføres til næste år.
Rigtig god dag knus Jette

Anonym sagde ...

Elegant buket, Mathias!
Jeg er også helt vild med den røde kvan, og af en eller anden grund har rådyrene heldigvis (endnu) ikke forset sig på dem, jeg har i haven ...... til forskel fra hendes almindelige, grønne søster, som de rask væk spitter ad i atomer, hvis jeg ikke hegner hende inde. Hvad er mon forskellen på de to set i rådyrperspektiv?
Happy Gardening
Jytte
www.danishknitdesign.com

Mathias Emil sagde ...

Jytte - den ser da ikke særlig appetittelig ud! Nærmest som noget heksen ville komme i sin gryde...
Tak for jeres hilsner!
Kh Mathias