torsdag den 11. december 2014

Et husalter af den grønne slags

De sidste mange år har der hersket en ret træls tendens til at opstille store Madonna-figurer, pynte med katolske kors og hænge bedekranse op allevegne. Endda selvom vi overhoved ikke tror på andre end os selv!


En lidt underlig hobby, som jeg aldrig helt har forstået. Måske jeg blot ikke forstår romantikken. For romantisk og hvidt-og-slidt-hyggeligt ser det da ud.


Her har jeg alligevel forbarmet mig og lavet et lille husalter. Dog uden Jomfru Maria eller andre religiøse rekvisitter. Her får blomsterne lov at være i centrum - og faktisk tror jeg, at de bryder sig vældig godt om det!

6 kommentarer:

Susan Durup sagde ...

Sikke et smukt "alter" du har lavet... Stemningsfuldt og meget elegant. Og selv om jeg er én af dem der har religiøse elementer i min indretning, så er jeg ret vild med din "jomfru" :-) Jeg er også helt sikker på at de hygger sig der på den flotte plads - og mon ikke du også gør :-)
Jeg tror på at man skal finde sin egen religion - og ta´ hvad man finder ro og mening i fra alle de religioner der findes. Jeg tror ikke man bliver lykkeligere af at gå i kirke hver søndag - men derimod af at omgive sig med smukke mennesker og ting - og at tillade sig at nyde livet. Mine madonnafigurer fik jeg dengang det stadig var "umoderne" - og jeg fik dem da jeg elsker de patina der tit er på de gamle symboler. I dag bruger jeg dem på en anden måde end dengang - men jeg syntes stadig de er smukke.
Mange hilsner
Susan

Ødisserne sagde ...

Amaryllis er små gudinder, og dit alter ser i al sin enkelhed guddommeligt ud.

-og tak fordi du skubber til min indre nærigper overimod mere ødselhed i forhold til mængder. Når jeg nu har set denne sammenplantning (og din røde buket forledenn) er det ikke længere nok med en enkelt amaryllis i potte, nu skal der flere til.

Hmm... Hvis julegave skal jeg mon trække ned i pris for selv at få flere blomster?
- Det' gas!

Hilsen Lene

angie sagde ...

danke für die wunderschönen inspirationen!!! liebe grüße von angie

Bente Holst sagde ...

Kære Mathias Emil! - Det er simpelthen sådan nogle smukke billeder, du viser :-) - Må jeg bruge det første foto som inspiration til en lille akvarel? Kh. Bente

Mathias Emil sagde ...

Tak for hyggelige kommentarer, som har givet stof til eftertanke :-)
Dejligt er det også, at jeg kan skubbe lidt til jer...
Rigtig god jul!
Kh Mathias

Kære Bente, du er altid meget velkommen!

Bente Holst sagde ...

Tak kære Mathias Emil. Jeg har nu malet din smukke blomst og linket til dit foto :-)